Wanneer je jouw business naar de next level wil brengen, dan heb je een goede brand identity nodig. Hoewel ik aanraad om een professionele designer hiervoor in te huren, kan het zijn dat deze investering niet in je budget past. Als je een nieuw bedrijf of een bedrijf hebt dat nog nooit een brand identity heeft gerealiseerd, zul je je afvragen waarom het zo belangrijk is? Heb ik dat echt nodig? Als je het geld hebt en het publiek, dan zou ik zeker adviseren om met een designer te werken die hierin gespecialiseerd is. Als je net begint en je kunt het je echt niet veroorloven, dan kun je je eigen brand design doen. Hoe dan ook, je moet je wel beseffen dat het belangrijk is dat je branding goed moet zijn! Zoals het gezegde luidt:

1. Een eerste indruk is alles

Je kunt nooit je eerste indruk ongedaan maken. Zo’n eerste indruk kan ervoor zorgen dat een verkoop niet doorgaat of dat men zich niet inschrijft voor je nieuwsbrief of men zich op wat voor manier dan ook aan je willen binden. Wanneer een bezoeker met jouw bedrijf in contact komt, wil je hem een goede eerste indruk geven en dat kan door een goed brand design. Brand design communiceert jouw verhaal visueel aan je bezoeker.

 

2. Goed design geeft vertrouwen

Heb je ooit een website bezocht of een email ontvangen waarbij je dacht: Is dit wel zuivere koek? Slecht design kan ervoor zorgen dat je een website of bedrijf niet vertrouwt. Als je een logo, website, visitekaartje, social media hebt waarbij alle branding consistent is, krijg je het vertrouwen van de klant, wat je ultieme doel is. Goed brand design geeft jouw publiek het bewijs dat je te vertrouwen bent.

 

3. Herkenning

Jouw brand moet herkenbaar zijn zonder dat je het logo ziet, met andere woorden, je hebt meer dan alleen een logo nodig om dit mogelijk te maken. Jouw branding moet op een lijn zijn met alle items inclusief logo, social media, kleuren, lettertypes etc. Als jouw doelgroep naar jouw social media posts kijkt, wil je dat ze herkennen dat het van jouw is, zonder dat ze ook maar jouw naam zien. Je wil dat als ze een Instagram plaatje zien, meteen zeggen: ‘Dat is vast een instagram post van Art of Design’.

 

4. Verschillen

Een van de essentiële dingen wanneer je een business bouwt is weten wie je concurrenten zijn en hoe jij dingen anders doet dan hen. Dit is ook van toepassing op je branding. Wat is het dat jouw business anders maakt? Verschilt jouw logo en brand met dat van hun?

Neem als voorbeeld McDonald’s en Burger King, twee verschillende brands met hun eigen identiteit, hun verschillende communicatie en benadering, maar ze verkopen wel hetzelfde.

 

5. Onthouden

De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Jij onthoudt waarschijnlijk ook meer als je iets gezien hebt dan dat als je iets gelezen hebt. Daarom is het belangrijk dat je een brand identity creëert dat anders is dan jouw concurenten en het visueel aantrekkelijk maakt zodat potentiële klanten jouw blijven onthouden. Hoe meer iemand jouw brand ziet, is het waarschijnlijk dat zij een aankoop bij jouw doen. Of dat je een verpakking hebt voor je producten die opvalt dat de klant deze meteen met jouw brand associeert.

 

Kort samengevat

Alle deze redenen geven aan waarom je brand professioneel moet zijn. Dit is hoe je je bezoekers in klanten kunt veranderen, door iets te creëren waar ze zich goed bij voelen en vertrouwen uitstraalt. Als je professioneel overkomt, vergroot je hiermee jouw kansen in een solide business en een sterk merk.